Penguatan Legalitas Produk Pangan Halal Pada UMKM Menuju Terwujudnya Ketahanan Pangan

Authors

  • Bambang Hermanu Universitas 17 Agustus 1945 Semarang

DOI:

https://doi.org/10.56444/agrifoodtech.v2i2.1376

Keywords:

Halal Food, Food Security, Halal Certification

Abstract

The improvement of food resilience in Indonesia, especially in the context of Micro, Small, and Medium Enterprises (UMKM) household industries, is a primary focus to achieve optimal food resilience. This write-up is a literature review related to the empirical phenomenon surrounding the issue of halal food products, discussing the strengthening of the legal aspects of halal food products in MSME household industries as a strategic step towards optimal food resilience. Halal food products are an essential need for Muslim communities, and government efforts to promote the halal industry align with the plan to become the world's halal industry center by 2024. The government has implemented policies to certify halal products through various agencies, such as the Technical Implementation Unit (UPT) of the Ministry of Industry and the Halal Product Assurance Organizing Agency (BPJPH) under the Ministry of Religious Affairs. The mandatory halal certification, starting with food and beverages in 2024, is a strategic step to strengthen the domestic industry's competitiveness in the global market. By reinforcing the legality of halal food products, it is expected to enhance consumer trust, develop the halal industry, and ultimately achieve optimal food resilience in Indonesia.

References

Aidha, Z., & Harahap, R. A. (2021). Pemberdayaan masyarakat dalam upaya ketahanan pangan selama pandemi COVID-19 di Kecamatan Bilah Barat. Tropical Public Health Journal.

Antin Rakhmawati. (2018). Pengaruh Label Halal Dan Religiusitas Terhadap Minat Beli dan Keputusan Pembelian. Jurnal Sketsa Bisnis.

BPJPH. (2020). BPJPH - LPH LPPOM MUI Sinergi dalam Fasilitasi Sertifikasi Halal UMK. Badan Penyelenggara Jaminan Produk Halal.

Chairunnisyah, S. (2017). Peran Majelis Ulama Indonesia Dalam Menerbitkan Sertifikat Halal Pada Produk Makanan dan Kosmetika. Jurnal EduTech.

Farhan, A. (2019). Pelaksanaan Sertifikasi Halal LPPOM-MUI Terhadap Produk Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) (Studi LPPOM-MUI Provinsi Bengkulu). Manhaj: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat.

Ilham, B. U. (2022). Pendampingan Sertifikasi Halal Self Declare pada Usaha Mikro dan Kecil Binaan Pusat Layanan Usaha Terpadu Sulawesi Selatan. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al Azhar Indonesia.

Ester, F., & Sudarsana, I. K. S. (2015). Peranan Sertifikasi Halal Bagi Konsumen Dalam Aspek Perlindungan Konsumen. dalam Jurnal Kertha Semaya.

Izzuddin, A. (2018). Pengaruh Label Halal, Kesadaran Halal, dan Bahan Makanan Terhadap Minat Beli Makanan Kuliner. Jurnal Penelitian Ipteks.

Maesyaroh, M., & Martiana, A. (2020). Upaya Perlindungan Konsumen Melalui Sertifikasi Halal (Untuk UMKM Sate Klathak Pleret Yogyakarta). In Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat.

Melisa, & Khikmawati, L. (2021). Optimalisasi Potensi Industri Halal Di Indonesia Melalui Peran Pasar Modal Syariah. Al-Iqtishod: Jurnal Ekonomi Syariah.

Permata, A. R. E. (2019). Harapan dan Realitas Implementasi Regulasi Jaminan Produk Halal Di Indonesia. Dinar : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam.

Sari, A. M., Kusumaningati, W., Yustinah, Y., & Yudhistirani, S. A. (2022, November). Pelatihan Sertifikasi Halal Untuk Usaha Kecil dan Mikro (Ukm). In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).

Sari, L. P. (2021). Pengembangan Industri Makanan Halal Di Indonesia. Al-Intaj.

Sayekti, N. W. (2014). Jaminan Produk Halal dalam Perspektif Kelembagaan. Jurnal Ekonomi Dan Kebijakan Publik, Vol. 5 No.(November).

Tahliani, H. (2023). Sertifikasi Halal dan Implikasinya Untuk Meningkatkan Daya Saing Perusahaan. Syar'ie: Jurnal Pemikiran Ekonomi Islam.

Umanailo, M. C. B. (2018). Ketahanan pangan lokal dan diversifikasi konsumsi masyarakat (studi pada masyarakat Desa Waimangit Kabupaten Buru). SOCA: Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian.

Utami, D. P. (2021). Strategi Branding Untuk Membangun Image Positif Pangan Lokal Bagi Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. Journal of Food Technology and Agroindustry.

Winarno, J. (2017). Tinjauan Yuridis Terhadap Hubungan Sertifikasi Halal Pada Suatu Produk Dengan Perlindungan Hukum Bagi Konsumen. Jurnal Independent.

Waharini, F. M., & Purwantini, A. H. (2018). Model Pengembangan Industri Halal Food di Indonesia. Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah.

Downloads

Published

2024-02-20

How to Cite

Bambang Hermanu. (2024). Penguatan Legalitas Produk Pangan Halal Pada UMKM Menuju Terwujudnya Ketahanan Pangan . Jurnal Agrifoodtech, 2(2), 13–25. https://doi.org/10.56444/agrifoodtech.v2i2.1376