Awareness of the Brand in Sayum Saba Village through Social Media Marketing and Tourist Attraction Building

Authors

  • Sekar Chalifah Segara Universitas Medan Area
  • Ihsan Effendi Universitas Medan Area
  • Adelina Lubis Universitas Medan Area

DOI:

https://doi.org/10.56444/icbeuntagsmg.v2i1.1849

Keywords:

Social Media Marketing, Tourist attraction, Brand Awareness, Desa Sayum Saba

Abstract

Sayum Saba Village is one of the tourist villages in Karo Regency, North Sumatra, which has interesting natural and cultural tourism potential. However, the public is still not familiar with this village very much. Dengan menggunakan quantitative methods with a descriptive approach, this study aims to analyze the influence of social media marketing and tourist attractions on brand awareness of Sayum Saba Village. The findings show that social media marketing and tourist attractions have a positive impact on brand awareness of Sayum Saba Village. In order to promote tourist villages, this research suggests that Sayum Saba Village create natural and cultural tourist attractions, work with influencers and travel bloggers, and step up the quantity and quality of its social media marketing. It is envisaged that this study will assist Sayum Saba Village in raising its profile and drawing in more visitors.

 

References

Afrilya, S. R., Sutomo, M., Wanti, S., & others. (2023). STRATEGI PROMOSI DALAM MENUMBUHKAN BRAND AWARENESS MELALUI INSTAGRAM PADA INDUSTRI KREATIF OUT OF THE BOX. Bridging Journal of Islamic Digital Economics and Management, 1(1), 271–282.

Alfianto, M. A., Rihhadatul’Ais, A., Syafiqah, I. N., Saputro, M. A., & El Farouq, Z. U. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Memperkuat Brand Awareness Pekan Raya Jakarta (PRJ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 20760–20765.

Ariadi, S., & Saino, S. (2014). Pengaruh Media Sosial Twitter Terhadap Loyalitas Merek Indosat IM3. Jurnal Ilmu Manajemen, 2(4), 1380–1392.

Arisandi, D., & Pradana, M. N. R. (2018). Pengaruh penggunaan social media terhadap brand awareness pada objek wisata di kota Batam. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 1(2), 109–116.

Basiya, R., & Rozak, H. A. (2012). Kualitas dayatarik wisata, kepuasan dan niat kunjungan kembali wisatawan mancanegara di jawa tengah. Jurnal Ilmiah Dinamika Kepariwisataan, 11(2).

Bhudiharty, S., Ratnasari, K., & Waluyo, S. D. (2019). Analisis Potensi Daya Tarik Wisata Gastronomi Di Kawasan Petak Sembilan Glodok, Jakarta Barat. Jurnal Industri Pariwisata, 1(2), 106–113.

Cahyani, E. N., Fitriyani, E., & others. (2021). Analisis Instagram Sebagai Social Media Marketing Di Industri Perhotelan. Jurnal Ilmiah Hospitality, 10(1), 29–46.

Da Costa, E. V. R. D. (2022). STRATEGI PROMOSI WISATA WATU MABUR MANGUNAN DALAM MENINGKATKAN MINAT WISATAWAN MELALUI MEDIA SOSISAL INSTAGRAM. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.

Effendi, E., Azura, S., Harahap, N. A., Nurmaria, N., & Pratama, M. H. P. (2024). Dualisme Efek Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Dalam Humas Pemerintah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 1865–1878.

Firmansyah, M. F., Maulana, H. Z., Azhari, S. C., & Efendi, M. F. (2022). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap Customer Satisfaction Pada Minat Berwisata Sub Urban Kota Tasikmalaya: Apakah Promosi Sosial Media Mengubah Minat Generasi Z? Journal of Tourism and Creativity, 6(1), 56–65.

Fitrianna, H., & Aurinawati, D. (2020). Pengaruh Digital Marketing Pada Peningkatan Brand Awareness Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Cokelat Monggo di Yogyakarta. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 3(3), 409–418.

Gultom, A. W., & Putriani, D. A. (2020). Pelatihan Kewirausahaan: Strategi Meningkatkan Penjualan Online Di Masa Covid-19 Melalui Sosial Media Bagi Umkm Di Kabupaten Lahat. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 399–406.

Indrapura, P. F. S., & Fadli, U. M. D. (2023). Analisis Strategi Digital Marketing Di Perusahaan Cipta Grafika. Jurnal Economina, 2(8), 1970–1978.

Jara, L. F., & Putra, M. R. (2021). Implementasi Digital Marketing dalam Membangun Brand Awareness Menggunakan Metode Object Oriented Analysis and Design pada Umkm Tekstil Kota Padang. Jurnal KomtekInfo, 8(2), 110–117.

Jatmika, S., Aprilianto, T., & Prasetyo, B. P. T. (2017). E-Marketing Dengan Media Jejaring Sosial Untuk Peningkatan Omset Penjualan. Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF), 1, 646–654.

Khanza, G. (2020). Analisis Digital Marketing Melalui Media Sosial Terhadap Brand Awareness di Desa Wisata Gabugan, Turi, Sleman Skripsi. STP AMPTA Yogyakarta.

Manakane, S. E., Wlary, A. P., Pakniany, Y., Rakuasa, H., & Latue, P. C. (2023). Diseminasi Obyek Wisata Di Pulau Moa, Maluku Barat Daya Berbasis Webgis Menggunakan Arcgis Storymaps. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(2), 64–70.

Mansir, F., & Purnomo, H. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Digital Marketing dan Media Sosial Sebagai Media Promosi Era Pandemi Covid-19 di UMKM Panggungharjo Sewon Bantul. Abdimas Singkerru, 1(1), 39–50.

Maryolein, S., Hapsari, N. D., & Oktaviani, R. C. (2019). Instagram Sebagai Media Publikasi Dalam Membangun Brand Awareness Jakarta Aquarium. Avant Garde, 7(1), 19–41.

Mauludin, R. (2017). Pengaruh Atraksi Wisata Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Ke Daya Tarik Wisata Waduk Darma Kabupaten Kuningan. Jurnal Manajemen Resort Dan Leisure, 14(2), 57–68.

Mohammad, W., & Maulidiyah, N. R. (2023). Pengaruh Akses Internet Terhadap Aspek Kualitas Kehidupan Masyarakat Indonesia. Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial, 1(2), 211–221.

Novitasari, N. (2021). Pengaruh Social Media Marketing, Celebrity Endorser, Harga, Dan Brand Image Terhadap Minat Beli Produk Fashion (Studi Empiris Pada Brand Fashion Erigo). Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang.

Oktaviani, F., & Rustandi, D. (2018). Implementasi digital marketing dalam membangun brand awareness. PRofesi Humas, 3(1), 1–20.

Osin, R. F., Kusuma, I. R. W., Suryawati, D. A., & others. (2019). Strategi Pengembangan Objek Wisata Kampung Tradisional Bena Kabupaten Ngada-Flores Nusa Tenggara Timur (NTT). Jurnal Ekonomi Dan Pariwisata, 14(1).

Putra, T. R. (2013). Peran Pokdarwis dalam Pengembangan Atraksi Wisata di Desa Wisata Tembi, Kecamatan Sewon-Kabupaten Bantul. Jurnal Pembangunan Wilayah & Kota, 9(3), 225.

Rangkuty, D. M., & Hidayat, M. (2021). Does Foreign Debt have an Impact on Indonesia's Foreign Exchange Reserves?. Ekuilibrium: Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi, 16(1), 85-93.

Rusiadi, Hidayat, M., Rangkuty, D. M., Ferine, K. F., & Saputra, J. (2024). The influence of natural resources, energy consumption, and renewable energy on economic growth in ASEAN region countries. International Journal of Energy Economics and Policy, 14(3), 332-338.

Sakina, F., & Aslami, N. (2022). Pemanfaatan Instagram Sebagai Social Media Marketing Terhadap Brand Equity. Journal of Social Research, 1(3), 178–184.

Santoso, A. P., Baihaqi, I., & Persada, S. F. (2017). Pengaruh Konten Post Instagram terhadap Online Engagement: Studi Kasus pada Lima Merek Pakaian Wanita. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 6(1), 50–54.

Sya’idah, E. H. (2020). Pengaruh Brand Equity terhadap Keputusan Pembelian. JMK (Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan), 5(3), 204–216.

Triana, N. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keberlanjutan Agrowisata (Studi Kasus: Di Desa Sayum Sabah, Kecamatan Sibolangit, Kabupaten Deli Serdang). Universitas Medan Area.

Utomo, C. P., & Hutahaean, W. F. (n.d.). Efektifitas Mempopulerkan Tempat Wisata Di Tangerang Melalui Media Sosial Youtube. Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science, 4(1), 53–66.

Utomo, S. B. (2023). Pemanfaatan Digital Marketing dalam Memperkenalkan Kawasan Wisata Jalan Tunjungan di Surabaya. Indo-Fintech Intellectuals: Journal of Economics and Business, 3(2), 449–458.

Wicaksono, M. S., & Yunitasari, D. (2018). Efektivitas endorser dalam promosi pariwisata Indonesia. Jurnal Gama Societa, 1(1), 1–8.

Wijayanti, A. (2021). Efektivitas Instagram dalam meningkatkan minat kunjungan wisatawan di Daerah Istimewa Yogyakarta. Indonesian Journal of Tourism and Leisure, 2(1), 26–39.

Published

2024-06-30

How to Cite

Sekar Chalifah Segara, Ihsan Effendi, & Adelina Lubis. (2024). Awareness of the Brand in Sayum Saba Village through Social Media Marketing and Tourist Attraction Building. Proceeding of The International Conference on Business and Economics, 2(1), 273–284. https://doi.org/10.56444/icbeuntagsmg.v2i1.1849

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.