Upaya Upaya Meningkatkan Kemampuan Senam Lantai Guling Depan Dengan Menggunakan Metode Pendekatan Jigsaw Pada Siswa Kelas IX C SMP Negeri 22 Semarang Tahun Pelajaran 2023/2024

Authors

  • Fernanda Hardiansyah Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.56444/soshumdik.v3i2.1604

Keywords:

Learning,, Forward Roll, Jigsaw

Abstract

This research was conducted to overcome the unmet criteria for completeness in learning front-rolling gymnastics in class IX C SMP N 22 Semarang. This research aimed to improve the learning of front rolling through the Jigsaw approach in class IX C SMP N 22 Semarang. This research is a classroom action research consisting of two cycles, each consisting of two meetings. The research subjects were 33 students of class IX C SMP N 22 Semarang (14 boys and 19 girls). The data collection instruments used include observation, questionnaire, and front roll learning outcomes test. Data analysis techniques were carried out qualitatively and quantitatively. The results showed that the Jigsaw approach can improve front-roll learning in class IX C SMP N 22 Semarang students. Based on the analysis conducted by collaborators and researchers, the value in Cycle I was 54% and in Cycle II reached 100%, so it can be concluded that learning floor exercises through the Jigsaw approach has increased in class IX C SMP N 22 Semarang.

References

Ali, Mohammad. 1987 Peneletian Pendidikan, Prosedur dan Strategi. Jakarta : PT Angkasa.

Arikunto, S. 1996. Prosedur Penelitian Survei Praktek. Jakarta : Rineika Cipta

Andri. 2014. Menulis Kreatif Sastra dan Model Pembelajarannya. Yogyakarta: Garudhawaca.

Cholid dan Achmadi (2010: 76-78)Metodologi Penelitian. Jakarta: BumiAksara. Muhajir. (2007).

FIP-UPI, Tim, Pengembang, Ilmu, Pendidikan. 2007. Ilmu & Aplikasi Pendidikan Bagian 3 Ilmu Pendidikan Teoritis. Bandung: PT IMTIMA

Husdarta, JS. (2011). Manajemen Pendidikan Jasmani. Bandung: Alfabeta. Lie, Anita. 2008.

Lie, Anita. 2008. Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-ruang Kelas / GRS. Jakarta: Grasindo.

Margono. Agus. (2009). Senam. Surakarta: UNS Press

Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Samsudin. (2008). Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan SMA/MA. Jakarta: Litera.

Nurhayati, Siti. 2015. Sekali Baca Langsung Inget Ulanagan Harian dan Semesteran SD Kelas 4. Jakarta: Niaga Swadaya

Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan untuk Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Erlangga.

Rusman. (2010). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sutrisno, Hadi, 1991. Psikologi Pendidikan, Jakarta : PT Rineka Cipta. Wicaksono.

Samsudin. (2008). Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan SMA/MA. Jakarta: Litera.

Wicaksono, Andri. 2014. Menulis Kreatif Sastra dan Model Pembelajarannya. Yogyakarta: Garudhawaca. Wicaksono, Andri., Mohamad, Syaefudin., Nur, Qalbi., Muhamad, Nasir., Karolis, Anaktototy., Febi, Nur, Biduri., Nurhasanah., Sri, Arfani., Nurul, Aryanti., Siti, Rukiyah., Yenny, Puspita., Siti, Aisah., Wisma, Yunita., Houtman., Defina., Emawati., Fachria, Y, Marasabessy., Izza., Vedia., Indrie, Harthaty., Idawati., Yulia, Sri, Hartati., Aria, Septi, Anggaira., Syamsudin, Hi, Adam., Juhana., Johan, Wibowo., Ahmad, Subhan, Roza., Peter, Lete, Boro., dan Park, Jin, Ryeo. 2015. Teori Pembelajaran Bahasa. Yogyakaarta: Garudhawaca.

Yoyo, Bahagia. 2000. Prinsip-Prinsip Pengembangan dan Modifikasi Cabang Olahraga. Jakarta: Depdikbud, Dirjen Pendidikan Dasar Menengah.

Zakaria, Effandi. 2007. Trend Pengajaran dan Pembelajaran Matematik. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.

Published

2024-05-29

How to Cite

Hardiansyah, F. (2024). Upaya Upaya Meningkatkan Kemampuan Senam Lantai Guling Depan Dengan Menggunakan Metode Pendekatan Jigsaw Pada Siswa Kelas IX C SMP Negeri 22 Semarang Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(2), 10–29. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v3i2.1604

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.