Pengembangan Aplikasi Berbasis Android Pada Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas V SD Menggunakan Smart App Creator

Authors

  • Andyan Anditya Universitas Islam Balitar
  • Suyitno Suyitno Universitas Islam Balitar
  • Adin Fauzi Universitas Islam Balitar

DOI:

https://doi.org/10.56444/soshumdik.v3i1.1437

Keywords:

Fraction, multimedia, development, android

Abstract

In this research, researchers developed innovations in the use of technology-based learning media in mathematics learning. Based on searching for problems in the field, researchers found the monotony of the learning process and the lack of interest in mathematics learning, especially in class V fraction material. From the above problems, it is necessary to have learning media that can be interesting and fun for students. This research aims to determine the suitability and readability of students in the Smart App Creator mathematics learning media for class V elementary school fractions. The type of research used is Research and Development (RnD), which researchers have modified into 7 stages, namely: searching for potential and problems, data collection, product design, design validation, design revision, product testing, and product revision. In the research instrument, the researcher used a questionnaire, with test respondents on 2 class V teachers and 11 class V students. Data analysis techniques in this research used qualitative and quantitative. The results of the research developed by Android-based media applications in mathematics learning material for fractions in class V elementary school using Smart App Creator are in terms of material experts the percentage is 85.83% with a decent level of validity, in terms of media experts the percentage is 88.67% with a decent level of validity, in terms of linguist percentage 78.67% with a decent level of validity. In the media readability questionnaire, students got a percentage of 92.5% with a very decent level of validity.

References

Alfaitoni, Ryan. (2021). Pengembangan Multimedia Materi Pecahan (MUMACA) Untuk Pembelajaran Matematika Kelas V SD. Blitar: Universitas Islam Balitar Blitar.

Arsyad, Azhar. 2016. Media Pembelajaran. Jakarta. PT. Raja Grafindo Persada.

Darmawan, S. 2015. Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Daryanto. 2013. Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Fitri, Agus Zaenal. 2012. Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika diSekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Fitri, Agus Zaenul, and Nik Haryanti. 2020. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kuantitatif, Kualitatif, Mixed Method Dan Research and Development. Malang: Madani Media.

Haryanti, Nik. 2014. Ilmu Pendidikan Islam. Malang: Gunung Samudera.

Heruman. 2014. Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Remaja Rosdakarya.

Heryana, A., 2020, Hipotesis Penelitian, www.academia.edu, diakses tanggal 04 Desember 2022.

Kusuma, N. L. W., Gunartha, I. W., Ariawan, I. P. W., 2022, Pengembangan Media Komik Matematika Digital Untuk Pembelajaran Materi Pecahan Di Sekolah Dasar, 1, 9, 103-116 www.academia.edu

Marleni, A. J. Friansah, D. Satria, T. G., 2021; Pengembangan Media Pembelajaran Math Bingo Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas IV SD, 2, 8, 160-167 www.academia.edu

Molenda M, Pershing JAand Reigeluth CM (1966), Designing Instructional Systems, NewYork, NY McGraw-Hill.

Munadi, Yudhi. 2015. Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.

Munir. (2012). Multimedia: Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Novianti, Putri. (2020). Pengembangan Multimedia Penanaman Konsep Pecahan (KOCAH) Untuk Siswa Kelas IV. Blitar: Universitas Islam Balitar Blitar.

Palazon, Maria. The Media and Transformative Learning. ERIC Database and Reproductions Supplied by EDRS. 2000.

Pratama, A. N., Hermawan, C.2016. Aplikasi Pembelajaran Tes Potensi Akademik Berbasis Android. www.jurnal.unda.ac.id, diakses tanggal 22 januari 2023

Ruseffendi, E.T. (1988). Pengajaran Matematika Modern dan Masa Kini Untuk Guru dan SPG,Bandung : Tarsito.

Sadiman, A. S. 2014. Media Pendidikan: Pengertian Pengembangan dan Pemanfaatanya. Jakarta: Rajawali Pers.

Soleh, I. dan Agustin., R.D., 2020, Pengembangan E-comic sebagai Media Pembelajaran Matematika Kelas IV SD pada Materi Pecahan, www.academia.edu, diakses tanggal 03 Desember 2022.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Penerbit Alfabeta.

Sumanto & Seken, I Made. 2012. Modul Pengembangan Materi Umum: Media Pembelajaran SD. Malang: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Universitas Negeri Malang.

Sutopo, Ariesto Hadi. 2003. Multimedia Interaktif Dengan Flash. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Suprapto. 2006. Peningkatan Kualitas Pendidikan melalui Media Pembelajaran Menggunakan Teknologi Informasi diSekolah. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 3(1).

Surono. 2011. Pengembangan Media Pembelajaran Macromedia Flash pada Kompetensi Mengelas dengan Oksi Asitilen di SMK Muhammadiyah Prambanan, Skripsi, Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Suyitno. 2016. Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pengukuran untuk Meningkatkan Hasil dan Kemandirian Belajar Siswa SMP di Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Teknologi Kejuruan, 23(1),102-103

Downloads

Published

2024-03-28

How to Cite

Andyan Anditya, Suyitno Suyitno, & Adin Fauzi. (2024). Pengembangan Aplikasi Berbasis Android Pada Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas V SD Menggunakan Smart App Creator. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(1), 50–62. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v3i1.1437

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.