Efektifitas Penerapan Marketing Strategy dalam Upaya Meningkatkan Minat Belanja Konsumen di Swalayan Salafiyah Sukorejo Banyuputih Situbondo

Authors

  • Imroatus Sholiha Universitas Ibrahimy
  • Lusi Oktaviani Universitas Ibrahimy

DOI:

https://doi.org/10.56444/sa.v12i2.1186

Keywords:

Effectiveness, Marketing Strategy, Salafiyah Self-Service

Abstract

The high interest of the Indonesian people in retail supermarkets makes competition for retail supermarkets increasingly high, so that appropriate and effective marketing strategies are needed. This research examines the effectiveness of marketing strategy implementation in an effort to increase consumer shopping interest at the Salafiyah Sukorejo Banyuputih Situbondo supermarket. This research is a field study using descriptive qualitative research methods, namely the reporting is described and conveyed in words. The data sources used use primary and secondary data, while the data collection techniques use observation, interviews and documentation. The validity of the data uses triangulation. The results of the research show that the marketing strategies carried out at Salafiyah supermarkets are very effective, although not all marketing strategy theories are implemented by Salafiyah supermarkets, but Salafiyah supermarkets' income increases from year to year due to implementing several marketing strategies that they implement in combination with several existing marketing strategy theories. Meanwhile, the obstacles faced in implementing marketing strategies include the lack of quantity of human resources and the lack of knowledge of human resources regarding retail supermarket marketing strategies.

References

Al Arif, M. Nur Rianto Dasar-dasar Pemasaran Bank Syariah, 2010, Bandung: Alfabeta.

Alma, Buchari, Kewirausahaan Cetakan ke-12, 2008, Bandung: Alfabeta

Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, 1993, Jakarta: Rineka Cipta,

Assauri, Sofjan, Manajemen Pemasaran, 2007, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Hairunnisa, Analisis Penerapan Strategi Marketing Mix dalam Meningkatkan Minat Beli Produk pada Toko The Zamrud Gallery Martapura, Universitas Islam Kalimantan, 2022, Skripsi

Hariani, Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Minat Beli Konsumen Menggunakan Gas LPG

Indriyo, Gitosudarmo, Manajemen Pemasaran, 1994, Yogyakarta: BPEE Yogyakarta

Jannah, Ashal, Analisis Penerapan Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Berbasis Syari’ah dalam Meningkatkan Minat Beli Konsumen pada Produk Nozy Juice di Kota Banda Aceh, Jurnal Jihbiz, Vol.1 No.1

Kasmir, Kewirausahaan, 2007, Jakarta: Raja Grafindo

Kotler, Phillip, Manajemen Pemasaran, 2002, Jakarta: Ikrar Mandiri Abadi

Kotler, Phillip, Manajemen Pemasaran: Analisis, Perencanaan, Implementasi dan Pengendalian, 2008, Yogyakarta: Andi

Kotler, Philip, Manajemen Pemasaran, (alih Bahasa Hendra Teguh dkk), 1997, Jakarta: PT. Ikrar Mandiri Abadi

Kristiyanti, Celina Tri Siwi, Hukum Perlindungan Konsumen , 2008, Jakarta: Sinar Grafik

Moleong, Lexy j, Metodologi Penelitian Kualitatif, 2007, Bandung: Remaja Rosdakarya,

Moleong, Lexy j, Metodologi Penelitian Kualitatif, 2008, Bandung: Remaja Rosdakarya

Mukarromah, Implementasi Strategi Bauran Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan Toko BajuSenamGrosir.com, Universitas Muhammadiyah Surabaya, 2018, Skripsi

Nadzir, M. Metode Penelitian, 1983, Jakarta: Gralia Indonesia

Nur Afandi, Adiska, Implementasi Pemasaran Syariah Sebagai Upaya Peningkatan Kepuasan Anggota Pada Baitul Maal Wattamwil Sinar Amanah, Boyolangu Tulungagung, 2018, Skripsi

Raharjani, Jeni, Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pemilihan Pasar Swalayan Sebagai Tempat Berbelanja (Studi Kasus Pada Pasar Swalayan di Kawasan Seputar Simpang Lima Semarang), Jurnal Studi Manajemen dan Organisasi, Vol.2 No.1

Rangkuti, Freddy, Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis, 1997, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Resti Ayu, Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan pada Toko Bag Corner Ponorogo, IAIN Ponorogo, 2020, Skripsi

Subana, Muhammad, Dasar-Dasar Penelitian Ilmiah, 2005, Bandung: Pustaka Setia

Saydam, Gouzali, Kamus Istilah Kepegawaian, 1997, Jakarta: Midas Surya Grafindo

Teguh, Muhammad, Metodologi Penelitian Ekonomi Teori Dan Aplikasi, 2005, Jakarta, Raja Grafindo

Terry, George R, Asas-Asas Manajemen, 2012, Bandung: Alumni

Tim Penyusun Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI, Kamus Besar Bahasa Indonesia, 1997, Jakarta: Balai Pustaka

Utami, C.W, Manajemen Ritel Strategi dan Implementasi Operasional Bisnis Ritel Modern di Indonesia, 2010, Jakarta: Salemba Empat

Downloads

Published

2023-10-22

How to Cite

Imroatus Sholiha, & Lusi Oktaviani. (2023). Efektifitas Penerapan Marketing Strategy dalam Upaya Meningkatkan Minat Belanja Konsumen di Swalayan Salafiyah Sukorejo Banyuputih Situbondo. Serat Acitya, 12(2), 200–211. https://doi.org/10.56444/sa.v12i2.1186

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.