Penerapan Aplikasi Jamsostek Mobile (JMO) Pada Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Ketenagakerjaan Bogor-Cileungsi

Authors

  • Sarah Dinda Hanifa Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Nida Handayani Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.56444/jma.v9i1.1418

Keywords:

Information System, JMO Application, Digitalization of Public Service

Abstract

The JMO application is a digital-based social security service system in the form of mobile apps. In its application, the JMO application still has many problems, one of which is when logging into the JMO application, you still have to wait a few moments to enter the menu display, in the data updating feature, especially at the stages of biometric verification and system development, but it does not provide significant changes in terms of both features and application view. The research aims to see the application of the Jamsostek Mobile (JMO) application system to BPJS Ketenagakerjaan at the Bogor Cileungsi branch office. the research method used is qualitative with a descriptive approach. Data collection techniques used are observation interviews and documentation. Research using the theory of DeLone & McLean.

References

Buku

Amsyah, Zulkifli. 2008. Manajemen Sistem Informasi. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama

B. Davis, Gordon, 1993. Kerangka Dasar Sistem Infomasi Manajemen. Pustaka Binaman Pressindo, Jakarta.

Baum, C., & Maio, A. D. (2000). Gartner’s Four Phases of EGovernment Model. Stamford: Gartner Group Inc.

DeLone, W. H., & McLean, E. R. (1992). Information systems success: the quest for the dependent variable. Information System Research, 3(1), 60–95.

Khan, H. A. (2018). Globalization and the Challenges of Public Administration: Governance, human resources management, leadership, ethics, e-governance and sustainability in the 21st century.

Lukman Ahmad dan Munawir, Sistem Informasi Manajemen, ( Banda Aceh: Lembaga Kita, 2018)

Mardhiyah, A. G. (2019). Konsep Dasar Sistem Informasi Manajemen Dan Evaluasi Perkuliahan Dalam Sistem Informasi Manajemen.

Mulyadi, D. S. A. M. Ms. C. S. CA., & Winarso, W. S. E. M. M. (2020). Pengantar Manajemen. Pena Persada.

Munir, 2017. (n.d.). Dampak Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Dunia Pendidikan di Indonesia.

Prasojo, D. L. (2013). Sistem Informasi Manajemen Pendidikan. UNY PRESS.

Prehanto, D. R. (2020). Buku Ajar Konsep Sistem Informasi. Surabaya: Scopindo.

Ragil, W. (2010). PEDOMAN SOSIALISASI: Prosedur Operasi Standar (POS). Kementerian Pendidikan Nasional, Mitra Wacana Media.

Rusdiana, H. A., Moch, M. M., Irfan, S. T., Kom, M., & Ramdhadi, H. M. A. (2014). Sistem Informasi Manajemen. Penerbit Pustaka Setia Bandung.

Sri Maulidiah S.Sos., M. (2014). Pelayanan Publik. Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (PATEN). Bandung: CV. Indra Prahasta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Winarno, Wing Wahyu. 2006. Sistem Informasi Manajemen. Yogyakarta: UPP STIM YKPN

Jurnal

Dewi, L. K. (2020). Fungsi Administrasi Dalam Upaya Meningkatkan Efisiensi Pelayanan Pada Badan Penyelenggaraan Jaminan Sosial Ketenagakerjaan Bandar Lampung. Jurnal Sosial Dan Humans Sains, Vol. 05, 34–46.

Hariyanto, S. (2016). Sistem Informasi Manajemen. Jurnal Publiciana.

Hisabi, A., Azura, A., Lutfiah, D., & Nurbaiti. (2022). Perkembangan Sistem Informasi Manajemen (SIM) di Indonesia. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, Vol. 1(No. 4), 364–371.

Laksono, S. B. (2021). Analisis Efektivitas dan Efisiensi Pelaporan Tenaga Kerja dengan Menggunakan Sistem Manual dan Sistem Online (Studi Kasus BPJS Ketenagakerjaan Cabang Gresik).

Ramadanti, & Sabandi, A. (2019). Persepsi Pegawai Terhadap Penerapan Sistem Informasi Manajemen Kepeawaian (SIMPEG) Di Badan Kepegawaian Daerah Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Bahana Pendidikan Manajemen.

Samudera, M. F. D., & Pertiwi, V. I. (2021). Inovasi Pelayanan Publik Melalui Jamsostek Moblie (JMO) (Studi Kasus di BPJS Ketenagakerjaan Cabang Rungkut Kota Surabaya).

Perundang – Udangan

UU Nomor 24 Tahun 2011 tentang Badan Penyelenggara Jaminan Sosial.

UU Nomor 40 tahun 2004 tentang Sistem Jaminan Sosial Nasional (SJSN) pasal 39 – 42.

INPRES RI Nomor 3 Tahun 2003 tentang Kebijakan dan Strategi Nasional Pengembangan e-government

INPRES RI Nomor 2 tahun 2021 tentang Optimalisasi Pelaksanaan Jaminan Sosial.

Website

Respati, A. R. (n.d.). BPJS Ketenagakerjaan Targetkan 7 Juta Pengguna Aktif di Aplikasi JMO Pada Tahun 2022. Www.Kompas.Com.

BPJS KETENAGAKERJAAN. (2021). Jamsostek Mobile, Aplikasi Digital Baru BPJAMSOSTEK. Youtube.

BPJS KETENAGAKERJAAN https://lapakasik.bpjsketenagakerjaan.go.id/ & https://www.bpjsketenagakerjaan.go.id/. Website resmi

Downloads

Published

2024-03-19

How to Cite

Sarah Dinda Hanifa, & Nida Handayani. (2024). Penerapan Aplikasi Jamsostek Mobile (JMO) Pada Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Ketenagakerjaan Bogor-Cileungsi. Jurnal Media Administrasi, 9(1), 105–115. https://doi.org/10.56444/jma.v9i1.1418

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.