Kesulitan Mahasiswa dalam Mempelajari Bahasa Inggris dan Faktor yang Mempengaruhinya
Students' Difficulties in Learning English and Its Influenced Factors
DOI:
https://doi.org/10.56444/soshumdik.v2i2.820Keywords:
College Environment, English Skill, Learning MotivationAbstract
The purpose of the research is to find out the factors caused students’ difficulties in Learning English among students of Ushuluddin and Adab Faculty of Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten. The research has 66 students as sample of the research. The technique of data analysis used SPSS multiple linear regression analysis. The results of the research showed that learning motivation had a positive and significant effect on English language skills and the college environment had a positive effect but not really significant on the English skills of students at Ushuluddin and Adab Faculty of Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten. The variable ability of Learning Motivation (X1) and College Environment (X2) explaining the independent variable, namely the ability to speak English is 40.3% and the remaining 59.7% is influenced by other variable not included on the research
References
Wardah W. Pembelajaran Bahasa Inggris di Perguruan Tinggi Islam dalam Konteks Esp (English For Spesific Purpose). Al-Hikmah. 2016;10(2):205–18.
UU No. 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi. Undang-undang Nomor 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi. 2012.
Ristiyani E, Bahriah ES. Analisis Kesulitan Belajar Kimia Peserta didik Di Sman X Kota Tangerang Selatan. J Penelit dan Pembelajaran IPA [Internet]. 2016;2(1):18–29. Available from: https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JPPI/article/view/431/573
Gunawan Tambunsaribu, Yusniaty Galingging. Masalah Yang Dihadapi Pelajar Bahasa Inggris Dalam Memahami Pelajaran Bahasa Inggris. Dialekt J Bahasa, Sastra Dan Budaya. 2021;8(1):30–41.
Yuniar D, Mulyati H, Cahyadi ER, Bogor IP. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penyelesaian Masa Studi Program Pascasarjana di Institut Pertanian Bogor Factors on Completing Study of Master Students in Graduate School , IPB. J Akuntabilitas Manaj Pendidik. 2019;7(September):133–47.
Ihsan I, Al-Ilmul SF. Problematika Mahasiswa Pendidikan Bahasa Jerman Yang Belum Pernah Mendapatkan Pelajaran bahasa Jerman di Jenjang Pendidikan Sebelumnya. Interf J Lang Lit Linguist. 2021;2(2):137.
Suarmawan KA, Meitriana MA, Haris IA. Faktor-Faktor Eksternal Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 3 Singaraja Tahun Ajaran 2018/2019. J Pendidik Ekon. 2019;Volume 11,(2):529–31.
Sitinjak L, Kadu AU. Faktor Internal dan Eksternal Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Mahasiswa Semester IV Akper Husada Karya Jaya Tahun Akademik 2015/2016. Akad Keperawatan Husada Karya Jaya. 2016;2(2):23–7.
Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta; 2013.
Khaerati K. Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Bahasa Inggris Mahasiswa Stkip Pembangunan Indonesia. Cross-border. 2021;4(1):358–67.
Dewi Kurniawati. Studi Tentang Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Menyimak Bahasa Inggris Pada Mahasiswa Semester III PBI IAIN Raden Intan Lampung Tahun Pelajaran. PBI IAIN Raden Intan. 2015;8(1):22.
Susini M. Strategi Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris. Linguist Community Serv J. 2020;1(2):37–48.
Maehr ML, Midgley C. Enhancing Student Motivation: A Schoolwide Approach.” Educational Psychologist. Educ Psychol. 1991;
Keller JM. Motivational Design For Learning And Performance: The ARCS Model Approach. New York: Springer International Publishing; 2010.
Putri PA, Isfahani R, Pratiwi A. Hubungan Motivasi Belajar dengan Kemampuan Bahasa Inggris Kelas VIII di MTS Daarusalam. Nusant Hasana J [Internet]. 2022;1(10):86–92. Available from: http://nusantarahasanajournal.com/index.php/nhj/article/view/248/182
Jayanti NLP. Kontribusi Motivasi Belajar dan Strategi Belajar Bahasa terhadap Kemampuan Berbahasa Inggris Siswa Kelas Dua di SMP Dwijendra Denpasar. 2012;(2):1–12. Available from: https://media.neliti.com/media/publications/207006-none.pdf
Hamalik O. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo; 2009.
Zauni R. Studi Atas Pemikiran B.F Skinner Tentang Belajar. J Pendidik dan Pembelajaran Dasar. 2015;5(December):118–38.
Hermawan I. Metodologi Penelitian Pendidikan. Kuningan: Hidayatul Quran Kuningan; 2019.
Santoso I, Madiistiyatno H. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Tangerang: Indigo Media; 2021.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta. Bandung; 2011.
Darma B. STATISTIKA PENELITIAN MENGGUNAKAN SPSS (Uji Validitas, Uji Reliabilitas, Regresi Linier Sederhana, Regresi Linier Berganda, Uji t, Uji F, R2). Jakarta: Guepedia; 2016.
Umar H. Metode Penelitian. Jakarta: Salemba Empat; 2016. 117 p.
Ghozali I. Aplikasi Analisis Multivariete. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro; 2016. 19 p.
Astuti M. Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish Publisher; 2022.
Firdaus. Metodologi Penelitian Kuantitatif. Riau: DOTPlus Publisher; 2021.
Santoso S. Mahir Statistik Parametrik. Jakarta: Elex Media Komputindo; 2019.
Roflin E, Pariyana, Liberty IA. Kupas Tuntas Analisis Regresi Tunggal dan Ganda. Pekalongan: NEM; 2022.
Kurniawan R, Yuniarto B. Analisis Regresi Dasar dan Penerapannya dengan R. Jakarta: Kencana; 2016. 45 p.