Penguatan Literasi Penulisan Artikel Ilmiah Pada Kelompok Ilmiah Remaja SMAN 5 Bandar Lampung Menuju Publikasi Jurnal Nasional

Authors

  • Susanti Sundari Universitas Tulang Bawang
  • Thabita Carolina Universitas Tulang Bawang
  • David Saputra KIR SMAN 5 Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.56444/pengabdian45.v1i4.161

Keywords:

scientific articles, writing, literacy, KIR, Strengthening

Abstract

Activities in improving literacy of scientific article writing by the KIR of SMAN 5 Bandar Lampung aims to encourage students in scientific article writing activities towards journal publications which so far have not been carried out, because writing skills are not obtained naturally through the process of practicing and continuing to learn. The training methods carried out include questionnaires, brainstorming, introduction of several writing tools, systematic deepening of writing good scientific articles, and evaluation. The result of this activity is an increase in the understanding and motivation of students and coaches about the importance of publishing articles that have a good impact on themselves, school and community. So three articles that are ready to be written and published in journals, a coaching clinic series that is needed is assistance to encourage the quantity and improve the quality of writing by direct practice.

 

References

Asmara, R., & Kusumaningrum, W. R. (2020). PENDAMPINGAN PENULISAN KARYA ILMIAH REMAJA BERSTANDAR LKIR LIPI BAGI GURU DAN SISWA SMA ISLAM TERPADU IHSANUL FIKRI KABUPATEN MAGELANG. WIDYA LAKSANA, 9(1), 98-110.

Agus, P. A. W. (2018). Penulisan karya tulis ilmiah.

Casmudi, C., & Pratama, R. A. (2019). Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Karya Ilmiah Remaja bagi Siswa/i SMA/Sederajat di Kecamatan Muara Jawa, Kabupaten Kutai Kartanegara. Abdimas Universal, 1(1), 1-5.

Ecarnot, F., Seronde, M. F., Chopard, R., Schiele, F., & Meneveau, N. (2015). Writing a scientific article: A step-by-step guide for beginners. European Geriatric Medicine, 6(6), 573-579.

Fathulloh, A. S., & Budiana, N. S. (2015). Akuaponik panen sayur bonus ikan. Penebar Swadaya Grup.

Dewi, P. H. N., Sriasih, S. A. P., & Sudiana, I. N. (2019). Pengaruh Kegiatan Ekstrakurikuler Kelompok Ilmiah Remaja Terhadap Keterampilan Menulis Karya Ilmiah Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Sawan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 8(2).

Malik, N., Mudrifah, M., Pramuja, R. A., & Masudin, I. (2021). Pelatihan dan Pengembangan Menulis Karya Tulis Ilmiah Guna Meningkatkan Kreativitas Siswa Tingkat SMP/MTs/Sederajat DI MTs Muhammadiyah 1 Malang. RESONA: Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 5(1), 87-101.

Musaffak, M. (2014). Peningkatan Kemampuan Menulis Makalah Mahasiswa Pengambil

Matakuliah Bahasa Indonesia Keilmuan Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris FKIP UMM Semester II 2012 dengan Strategi Peta Pikiran. Jurnal Pendidikan Humaniora, 1(4), 354-366.

Nora, A. (2017). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah Remaja Di SMAN 101 Jakarta Barat. Jurnal Pengabdian Masyarakat AbdiMas, 3(2).

Nugroho, G., Marzuqi, A. M., & Hidayah, A. (2022). PELATIHAN PENULISAN KARYA TULIS ILMIAH (KTI) PADA SISWA SMA AL-MUAYYAD SURAKARTA. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 2(2), 221-226.

Nisa, K. A. (2016). Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Petik, 2(1), 24-35.

Purnamasari, I., Hayati, M. N., & Yuniarti, D. (2020). Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah Untuk Mendorong Peningkatan Kualitas Siswa Tingkat SMA. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 248-252

Permana, T. I., & Fatmawati, D. (2019). Pendampingan penulisan Karya Ilmiah Remaja untuk meningkatkan kreativitas dan literasi. International Journal of Community Service Learning, 3(3), 101-108.

Prabawati, M. N., & Muslim, S. R. (2020). Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Guru Matematika Sekolah Menengah Pertama Wilayah Sukaraja Kabupaten Tasikmalaya. ABDIMAS:

Supriatna, E., Simanjuntak, V., Yanti, N., & Perdana, R. P. (2021). Pendampingan penulisan karya ilmiah bagi mahasiswa olahraga untuk publikasi ilmiah. PROMOTIF: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 170-177.

Tuner, J., & Paris, S. G. (1995). How literacy tasks influence children's motivation for literacy. Reading Teacher, 48(8), 662-673.

Wulandari, T., Fuady, A., & Sumarwati, S. (2012). Peningkatan motivasi dan kemampuan menulis puisi melalui penerapan metode menulis berantai pada siswa sekolah menengah atas. BASASTRA, 1(1), 164-177

Wikipedia.org, 2022. Kelompok Ilmiah Remaja. Diakses tanggal 9 November 2022 dari laman https://id.wikipedia.org/wiki/Kelompok_ilmiah_remaja

Wortman-Wunder, E., & Wefes, I. (2020). Scientific writing workshop improves confidence in critical writing skills among trainees in the biomedical sciences. Journal of Microbiology & Biology Education, 21(1), 30.

Downloads

Published

2022-11-29

How to Cite

Sundari, S., Carolina, T. ., & Saputra, D. (2022). Penguatan Literasi Penulisan Artikel Ilmiah Pada Kelompok Ilmiah Remaja SMAN 5 Bandar Lampung Menuju Publikasi Jurnal Nasional. Jurnal Suara Pengabdian 45, 1(4), 104–111. https://doi.org/10.56444/pengabdian45.v1i4.161