Analisis Tingkat Penjuaan Kue Dengan Mekanisme Penjualan Konsiyasi di Toko Al-Khidmah Nurzaman Metro Lampung
DOI:
https://doi.org/10.56444/cideajournal.v2i2.1274Keywords:
consignment, sales level, commissionAbstract
This study aims to analyze the level of cake sales with a consignment sales mechanism at Al-Khidmah Nurzaman Store in Cendrawasih Market Metro Lampung. The research used a field study method with interview data collection techniques. The results showed that the level of cake sales with the consignment system was higher than regular sales. The consignment sales rate grew 56% while regular sales were only 44%. The commission sharing system between cake owners (pengamanat) and shop owners (commissioners) is adjusted based on the agreement, which is 10-20% of the selling price per product. The consignment system is effective for both parties because the commissioner does not need additional capital and the pengamanat can expand marketing, although the pengamanat must apply specific criteria to avoid losses due to damage or unsold products.
References
Akuntansi, S. P., Akuntansi, J., Banjarmasin, P. N., Pengajar, S., Islam, E., Akuntansi, J., & Banjarmasin, P. N. (2013). Staf Pengajar Akuntansi et.al.,"Konsinyasi Dalam Perspektif Hukum Perjanjian Syariah," No. 1 (2013): 89–95.,” no. 1 (2013): 89–95. https://ejurnal.poliban.ac.id/index.php/intekna/article/download/117/106/211. 1, 89–95.
Allan R. Drebin. (1966). Accounting for Proprietary Research. 41(3), 413–425.
BPS. (2022). Perbandingan Penjualan Konsinyasi dengan Reguler. https://www.bps.go.id/id/publication/2022/12/19/3220c5de821adde8bd6c7f87/statistik-karakteristik-usaha-2022-.html
Cahyana, D., Isnaini, N., & Carmidah. (2023). Mekanisme Penjualan Produk Dengan Sistem Konsinyasi Pada Pelaku Usaha Keripik Singkong Di Desa Sendang Agung Bandar Mataram. CEMERLANG : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 3(2), 1–7.
Fitri, A. (2022). Tinjauan Fiqih Muamalah Terhadap Penerapaan Akad Konsinyassi Dalam Praktek Jual Beli Kue Etalase Dijalan Delima Kecamatan Binawidya.
Fauzi, I. (2017). Pengaruh Kebijakan Harga, Penjualan Tunai, Konsinyasi dan Kualitas Produk terhadap Pengembangan Usaha Industri Roti. 1–153.
Handayani, S. (2018). Analisis Potensi Hasil Penjualan Terhadap Kelancaran Pembayaran Barang Konsinyasi Pada Toko Pakaian Pd. Pasar Tingkat Lamongan. Jurnal Akuntansi, 3(3), 863. https://doi.org/10.30736/jpensi.v3i3.189
Hadori Yunus dan harnanto. (2009). Akuntansi Keuangan Lanjutan.
Iqbal Pratama Supu M. (2023). Strategi Pemasaran Menggunakan Sistem Konsinyasi terhadapa Produk Stik Kelor Desa Tambung
Jalaluddin, J. (2020). Penjualan Konsinyasi Pada Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Di Kota Lhokseumawe Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 6(2), 190–211. https://doi.org/10.24815/jped.v6i2.17293
KPPU. (2019). Indeks Persaingan Usaha. https://kppu.go.id/ipu/
Lanny. (2001). Evaluasi Pencatatan Penjualan Konsinyasi.Mamnunah. (2015). Pelaksanaan Perjanjian Konsinyasi antara Supplier dengan Distributor.
Murad, nur aissa nadia dan. (2022). Analisis Penerapan Akuntansi Penjualan Konsinyasi Pada Koperasi 212 Mart Cabang Al Hikmah Bandar Lampung.
Noprianti, R. (2023). Tinjauan Ekonomi Syariah Terhadap Praktek Penjualan Krupuk Dengan Sistem konsiyansi (studi kasus didesa ogan lima kecamatan abung barat kabupaten lampung barat).
Nur Fauziah dan Rosyidah. (2022). Konsinyasi: Pengertian, Kelebihan, Kekurangan, Contoh.
Pada, K., & Opina, K. (2001). Journal of Accounting & Economics. Accounting, Organizations and Society, 26(4–5), 472. https://doi.org/10.1016/s0361-3682(01)00013-7
Suzi Suzana. (2022). Akuntansi Penjualan Konsinyasi Terhadap Perolehan Laba Pada Perusahaan Surya Topan Banjarbaru. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 8(2), 378–385. https://doi.org/10.35972/jieb.v8i2.771
Trivena, M. S., Evelina, Y. T., & Santoso, B. E. (2021). Model Pengembangan Sistem Penjualan Konsinyasi pada UMKM di Kota Malang Guna Meningkatkan Volume Penjualan dan Kelancaran Pembayaran. Seminar Nasional Administrasi Bisnis Dan Manajemen, 6(September), 1–6.
Yasuda, R., & Augustine, G. J. (2008). Optogenetic probes. Brain Cell Biology, 36(1–4), 1–2. https://doi.org/10.1007/s11068-008-9037-4
Zulfa Fauziah Syarif, Ristandela Valentia, Dwi Aprianti, Dilah Berlian Permata, Arni Fransisca, & Carmidah, C. (2022). Mekanisme Pembagian Komisi Penjualan Barang Konsinyasi Produk Gas Lpg Di Toko Yurika Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 1(3), 231–237. https://doi.org/10.55606/jupiman.v1i3.932