Analisis Tingkat Penjuaan Kue Dengan Mekanisme Penjualan Konsiyasi di Toko Al-Khidmah Nurzaman Metro Lampung

Authors

  • Fellita Nur Faizah Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Hendri Irawan Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Laili Zakiya Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Mila Santi Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Nabila Maharani Institut Agama Islam Negeri Metro
  • Carmidah Carmidah Institut Agama Islam Negeri Metro

DOI:

https://doi.org/10.56444/cideajournal.v2i2.1274

Keywords:

consignment, sales level, commission

Abstract

This study aims to analyze the level of cake sales with a consignment sales mechanism at Al-Khidmah Nurzaman Store in Cendrawasih Market Metro Lampung. The research used a field study method with interview data collection techniques. The results showed that the level of cake sales with the consignment system was higher than regular sales. The consignment sales rate grew 56% while regular sales were only 44%. The commission sharing system between cake owners (pengamanat) and shop owners (commissioners) is adjusted based on the agreement, which is 10-20% of the selling price per product. The consignment system is effective for both parties because the commissioner does not need additional capital and the pengamanat can expand marketing, although the pengamanat must apply specific criteria to avoid losses due to damage or unsold products.

References

Akuntansi, S. P., Akuntansi, J., Banjarmasin, P. N., Pengajar, S., Islam, E., Akuntansi, J., & Banjarmasin, P. N. (2013). Staf Pengajar Akuntansi et.al.,"Konsinyasi Dalam Perspektif Hukum Perjanjian Syariah," No. 1 (2013): 89–95.,” no. 1 (2013): 89–95. https://ejurnal.poliban.ac.id/index.php/intekna/article/download/117/106/211. 1, 89–95.

Allan R. Drebin. (1966). Accounting for Proprietary Research. 41(3), 413–425.

BPS. (2022). Perbandingan Penjualan Konsinyasi dengan Reguler. https://www.bps.go.id/id/publication/2022/12/19/3220c5de821adde8bd6c7f87/statistik-karakteristik-usaha-2022-.html

Cahyana, D., Isnaini, N., & Carmidah. (2023). Mekanisme Penjualan Produk Dengan Sistem Konsinyasi Pada Pelaku Usaha Keripik Singkong Di Desa Sendang Agung Bandar Mataram. CEMERLANG : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 3(2), 1–7.

Fitri, A. (2022). Tinjauan Fiqih Muamalah Terhadap Penerapaan Akad Konsinyassi Dalam Praktek Jual Beli Kue Etalase Dijalan Delima Kecamatan Binawidya.

Fauzi, I. (2017). Pengaruh Kebijakan Harga, Penjualan Tunai, Konsinyasi dan Kualitas Produk terhadap Pengembangan Usaha Industri Roti. 1–153.

Handayani, S. (2018). Analisis Potensi Hasil Penjualan Terhadap Kelancaran Pembayaran Barang Konsinyasi Pada Toko Pakaian Pd. Pasar Tingkat Lamongan. Jurnal Akuntansi, 3(3), 863. https://doi.org/10.30736/jpensi.v3i3.189

Hadori Yunus dan harnanto. (2009). Akuntansi Keuangan Lanjutan.

Iqbal Pratama Supu M. (2023). Strategi Pemasaran Menggunakan Sistem Konsinyasi terhadapa Produk Stik Kelor Desa Tambung

Jalaluddin, J. (2020). Penjualan Konsinyasi Pada Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Di Kota Lhokseumawe Menurut Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam, 6(2), 190–211. https://doi.org/10.24815/jped.v6i2.17293

KPPU. (2019). Indeks Persaingan Usaha. https://kppu.go.id/ipu/

Lanny. (2001). Evaluasi Pencatatan Penjualan Konsinyasi.Mamnunah. (2015). Pelaksanaan Perjanjian Konsinyasi antara Supplier dengan Distributor.

Murad, nur aissa nadia dan. (2022). Analisis Penerapan Akuntansi Penjualan Konsinyasi Pada Koperasi 212 Mart Cabang Al Hikmah Bandar Lampung.

Noprianti, R. (2023). Tinjauan Ekonomi Syariah Terhadap Praktek Penjualan Krupuk Dengan Sistem konsiyansi (studi kasus didesa ogan lima kecamatan abung barat kabupaten lampung barat).

Nur Fauziah dan Rosyidah. (2022). Konsinyasi: Pengertian, Kelebihan, Kekurangan, Contoh.

Pada, K., & Opina, K. (2001). Journal of Accounting & Economics. Accounting, Organizations and Society, 26(4–5), 472. https://doi.org/10.1016/s0361-3682(01)00013-7

Suzi Suzana. (2022). Akuntansi Penjualan Konsinyasi Terhadap Perolehan Laba Pada Perusahaan Surya Topan Banjarbaru. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 8(2), 378–385. https://doi.org/10.35972/jieb.v8i2.771

Trivena, M. S., Evelina, Y. T., & Santoso, B. E. (2021). Model Pengembangan Sistem Penjualan Konsinyasi pada UMKM di Kota Malang Guna Meningkatkan Volume Penjualan dan Kelancaran Pembayaran. Seminar Nasional Administrasi Bisnis Dan Manajemen, 6(September), 1–6.

Yasuda, R., & Augustine, G. J. (2008). Optogenetic probes. Brain Cell Biology, 36(1–4), 1–2. https://doi.org/10.1007/s11068-008-9037-4

Zulfa Fauziah Syarif, Ristandela Valentia, Dwi Aprianti, Dilah Berlian Permata, Arni Fransisca, & Carmidah, C. (2022). Mekanisme Pembagian Komisi Penjualan Barang Konsinyasi Produk Gas Lpg Di Toko Yurika Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 1(3), 231–237. https://doi.org/10.55606/jupiman.v1i3.932

Downloads

Published

2023-12-22

How to Cite

Fellita Nur Faizah, Hendri Irawan, Laili Zakiya, Mila Santi, Nabila Maharani, & Carmidah Carmidah. (2023). Analisis Tingkat Penjuaan Kue Dengan Mekanisme Penjualan Konsiyasi di Toko Al-Khidmah Nurzaman Metro Lampung. CiDEA Journal, 2(2), 47–57. https://doi.org/10.56444/cideajournal.v2i2.1274

Most read articles by the same author(s)