Analis Aspek Pemasaran Pada Toko Online Keripik Kentang Batu di Desa Labuhan Kec. Sreseh Kab. Sampang Dalam Perspektif Studi Kelayakan Bisnis
DOI:
https://doi.org/10.56444/transformasi.v3i2.1760Keywords:
Marketing, Online Store, Business Feasibility Study, Marketing MixAbstract
This research aims to analyze the marketing aspects of the online rock potato chips shop in Labuhan Village from the perspective of a business feasibility study. This analysis includes market segmentation, target market, marketing strategy, and sales projections. The research method used is a literature study with a qualitative approach. Data was collected through observation, interviews and literature study. The research results show that the main market segments for rock potato cracker products are local communities and domestic tourists. The target market consists of consumers from various age groups and socio-economic status. The recommended marketing strategy is online marketing, utilizing social media and local promotions. Sales projections in the medium term are quite promising with stable growth. This research contributes to the feasibility study of the rock potato chips business in Labuhan Village and can be used as a basis for making investment decisions and further business development.
Downloads
References
Anggraeni, F. D., & Surabaya, P. N. (2020). Strategi pemasaran online untuk meningkatkan penjualan produk usaha mikro kecil dan menengah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ipteks, 6(1), 1-11.
Chaffey, D., & Patron, M. (2012). Efektivitas strategi pemasaran digital untuk toko online yang menyasar konsumen ekonomi menengah. Journal of Interactive Marketing, 14(1), 30-45.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6.
Gordon. (2019). رBAB 2 Tinjauan Pustaka. Pontificia Universidad Catolica Del Peru, 8(33), 44.
Handoko HB, Cara Mudah Membangun Blog Toko Online. Jakarta: PTElex Media Komputindo, 2010.
Hunger, J. D., & Wheelen, T. L. (2018). Essentials of strategic management (6th ed.). Pearson
Kotler, P., & Armstrong, G. (2020). Pemasaran digital untuk konsumen kelas menengah. Prentice Hall.
Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2017). E-commerce: business, technology, society (13th ed.). Pearson.
Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2019). Peran pemasaran digital dalam meningkatkan kelayakan bisnis untuk target pasar kelas menengah. Journal of E-Business Strategy.
Laudon, K. C., & Traver, C. G. (2021). E-commerce 2021: Bisnis, teknologi dan masyarakat (Edisi ke-17). Pearson Education.
Machi, L. A., & McEvoy, B. T. (2016). Kajian pustaka: Enam langkah menuju kesuksesan (Edisi ke-3). Corwin Press.
Mamonto, Tumbuan, & Rogi. (2021). Analisis Faktor-Faktor Bauran Pemasaran (4P) Terhadap Keputusan Pembelian Pada Rumah Makan Podomoro Poigar Di Era Normal Baru. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(2), 110–121.
MAS’ARI, A., Hamdy, M. I., & Safira, M. D. (2020). Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4p (Price, Product, Place, Promotion) pada PT. Haluan Riau. Jurnal Teknik Industri: Jurnal Hasil Penelitian Dan Karya Ilmiah Dalam Bidang Teknik Industri, 5(2), 79. https://doi.org/10.24014/jti.v5i2.8997
McKinsey & Company. (2021). Kelas menengah yang berkembang di pasar-pasar berkembang. https://www.mckinsey.com/featured-insights/middle-class-consumers, diakses pada tanggal 28 Mei 2024
McKinsey & Company. (2021). Trend e-commerce di kalangan konsumen kelas menengah di pasar-pasar berkembang.
Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6.
Gordon. (2019). رBAB 2 Tinjauan Pustaka. Pontificia Universidad Catolica Del Peru, 8(33), 44.
Handayani,R,D dan Rahmawati, D. (2019). Pengembangan Pemasaran Madu Lebah Dengan Bauran Pemasaran 4PDi Desa Ciburial, Kampung Cikurutug Kecamatan Cimenyan Kabupaten Bandung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Hal 1-10.
Mamonto, Tumbuan, & Rogi. (2021). Analisis Faktor-Faktor Bauran Pemasaran (4P) Terhadap Keputusan Pembelian Pada Rumah Makan Podomoro Poigar Di Era Normal Baru. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(2), 110–121.
MAS’ARI, A., Hamdy, M. I., & Safira, M. D. (2020). Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4p (Price, Product, Place, Promotion) pada PT. Haluan Riau. Jurnal Teknik Industri: Jurnal Hasil Penelitian Dan Karya Ilmiah Dalam Bidang Teknik Industri, 5(2), 79. https://doi.org/10.24014/jti.v5i2.8997
Ningsih, D. D. S., & Maika, M. R. (2020). Strategi Bauran Pemasaran 4P Dalam Menentukan Sumber Modal Usaha Syariah Pedagang Pasar di Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(3), 693. https://doi.org/10.29040/jiei.v6i3.1464
Penta Setia Wati, Ira, W. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba UMKM. Strategi Komunikasi Pemasaran, 20(20), 1–5.
Priambada, S. (2015). Manfaat penggunaan media sosial pada usaha kecil menengah (UKM). Jurnal Komunikasi, 2(1), 1-9.
Rofa, I. T., Meilani, A. R., Hasibu, N. M. an, Nasution, A. K., & Suhairi, S. (2021). Analisis Aspek Pemasaran Dalam Studi Kelayakan Bisnis. VISA: Journal of Vision and Ideas, 1(2), 222–235. https://doi.org/10.47467/visa.v1i2.945
Saputri, N. D. M., Yuliani, Y., & Putri, Y. H. (2021). Peningkatan Kemampuan UMKM dalam Melakukan Analisis Kelayakan Usaha Agar Dapat Bertahan di Masa Pandemi COVID-19. Sricommerce: Journal of Sriwijaya Community Services, 2(2), 177–181. https://doi.org/10.29259/jscs.v2i2.69
Sofiah, M., Ramadhani, S., & Bi Rahmani, N. A. (2023). Analisis pengaruh bauran pemasaran 4p (product, price, promotion, and place) terhadap keputusan pembelian pada usaha mikro kecil menengah (umkm). Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 16(2), 122. https://doi.org/10.26623/jreb.v16i2.7288
Ulifa, M., Mulyati, A., & Mulyati, D. J. (2017). Pengaruh Penjualan Secara Online Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Mahasiswa Universitas 17 Agustus 1945). Jurnal Administrasi Bisnis, 3(2), 3. https://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/adbis/article/view/2249/1926