Pengaruh Media PhET Simulation Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas 12 MIA/SMAIT Yapira Raudhatut Tauhid

Authors

  • Enda Maryati Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.56444/soshumdik.v3i2.1674

Keywords:

Phet Media Simulation, Physics Learning Results, Direct Current Electricity

Abstract

This research aims to determine the effect of PhET simulation on student learning outcomes in direct current electricity material at SMAIT Yapira Raudhatut Tauhid. The research method used in this research is an experimental method with a quantitative approach. The population in this study was class 12 students at SMAIT Yapira Raudhatut Tauhid with the sample size being class 12-3 with a total of 30 students, as the control class and class 12-2 with a total of 30 students as the experimental class. The results of the research show that there is a significant influence of the PhET Simulation media on the physics learning outcomes of class 12 students at MIA/SMAIT Yapira Raudhatut Tauhid. This can be proven by obtaining a value of  t.count > t.table = 4.827 > 2.048.

 

 

References

Arikunto, S. (2005). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Bafadal, I. (2003). Seri manajemen peningkatan mutu pendidikan berbasis sekolah. Manajemen perlengkapan sekolah teori dan aplikasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals, Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Company.

Gagné, R. M., & Briggs, L. J. (2008). Principles of Instructional Design. New York: Holt Rinehart and Winston Inc.

Georgia, Y. (2017). Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Gronlund, N. E. (1976). Measurement and Evaluation in Teaching. New York: McMillan Publishing.

Hasbullah. (2004). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lusi, I. (2016). Pengaruh penggunaan simulasi phet dengan model problem solving terhadap minat belajar siswa pada pembelajaran tentang hukum boyle dan gay lussac di kelas XI IPA SMA Negeri 1 prambanan dan SMA Negeri 2 Klaten (Skripsi, Universitas Sanata Dhirma, Yogyakarta).

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media Belajar dan Sumber Belajar. Jakarta: Prestasi Pustakakarya.

Norman, W. (2005). Teknologi Pengawetan Pangan. Jakarta: UI Press.

Nur. (2005). The Developing of Science Instructional Model Using Process Approach to Increase Student Thinking Ability. Surabaya: Dikti.

Purwanto. (2006). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ruswandi. (2013). Psikologi Pembelajaran. Bandung: Cipta Pesona Sejahtera.

Sadiman, A. S. (2009). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, W. (2011). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Russell, J. D. (2012). Instructional Technology and Media for Learning. Pearson Education Inc.

Sudijono, A. (2011). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sudjana, N. (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabeta.

Surapranata, S. (2004). Analisis, Validitas, Reliabilitas, dan Interpretasi Hasil Tes: Implementasi Kurikulum. Cet. Ke-1. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Surya, M. (2000). Bimbingan Penyuluhan di Sekolah. Bandung: CV Ilmu.

Susanto, R., & Nurhayati. (2011). Penggunaan PhET (Physics Education Technology) Interactive Simulations untuk Peningkatan Pemahaman Materi Listrik Statis (Electrical Static) pada Mata Pelajaran IPA-Fisika Kelas IX SMPIT Nur Hidayah Surakarta. Proposal Penelitian Guru. Diakses pada tanggal 28 Februari 2017 jam 02.05 dari situs: http://mazguru.wordpress.com/2012/04/19/ayo-manfaatkan-laboratoriumvirtual/.

Syah, M., & Kariadinata, R. (2009). Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan. Bandung: Bahan Pelatihan, UIN Sunan Gunung Djati.

Winkel, W. S. (2009). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.

Yuafi, M. E. D. (2015). Pengaruh penerapan media pembelajaran PhET simulation terhadap hasil belajar siswa kelas X TITL pada standar kompetensi rangkaian listrik dinamis SMKN 7 Surabaya. Jurnal UNESA, 4(2).

Yudistira, & Adjie, B. (2001). 3D Studio Max 9.0. Jakarta: Gramedia.

Published

2024-06-05

How to Cite

Enda Maryati. (2024). Pengaruh Media PhET Simulation Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas 12 MIA/SMAIT Yapira Raudhatut Tauhid. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(2), 100–109. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v3i2.1674

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.