Persepsi Orang Tua Pada Sistem Zonasi Penerimaan Peserta Didik Baru
Studi Deskriptif di SMP Negeri 7 Jakarta
DOI:
https://doi.org/10.56444/soshumdik.v3i2.1637Keywords:
Perceptions, Parents, Zoning systemsAbstract
This study aims to describe parents' perceptions of PPDB zoning systems and why parents care about PPDB zone systems. The research methods used in this study are descriptive methods with a quantitative approach. The population in this study is the parents of the students of the eighth grade of the State High School 7 Jakarta Teaching Year 2022/2023 who have been received through the zoning system with a sample of research of 55 samples with data collection techniques through lifts or questionnaires, surveys, library studies and documentation. The results of the research show that the perception of parents on the PPDB zoning system can be seen based on three aspects, namely the cognitive, affective and connative aspects. Data show that parents' perception in the cognitive aspects or parents' knowledge on the zoning systems in either category, on the affective aspect or feelings of parents indicate the perceptions of parents in the category of good and the connitive aspect or behavior of the parents of pupils of the eighth grade students in the 7th grade State High School in good category. Then, the reason parents care about the zoning system is for their children to have easy access to education and guarantee quality education due to the loss of favourite and unfavourite schools.
References
Arikunto, S. (2015). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Asrori. (2020). Psikologi pendidikan pendekatan multisipliner. Purwokerto Selatan: CV Pena Persada.
Azwar, S. (2017). Penyusunan skala psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Chaer, M. T., et al. (2020). Membangun pendidikan Indonesia berkelas dunia. Goresan Pena.
Duryat, H. M. (2022). Analisis kebijakan pendidikan; Teori dan praktiknya di Indonesia. K-Media.
Gustiana. (2021). Implementasi kebijakan sistem zonasi dalam penerimaan peserta didik baru di SMAN 6 Bone Kecamatan Kahu Kabupaten Bone (Issue 1996).
Hasbullah, & Anam, S. (2019). Evaluasi kebijakan sistem zonasi dalam penerimaan peserta didik baru (PPDB) di tingkat sekolah menengah pertama negeri (SMPN) di Kabupaten Pamekasan. Reformasi, 9(2), 112.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia. (2019). Zonasi pendidikan: Membangun inspirasi tanpa diskriminasi. Jakarta: Direktorat Pembinaan SMA.
Komarudin, & Prabowo, M. (2020). Persepsi siswa terhadap pembelajaran daring mata pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan pada masa pandemi Covid-19. Journal of Physical Activity and Sports (JPAS), 2(2), 1–6. https://doi.org/10.53869/jpas.v2i2.131
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 14 Tahun 2018 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 1 Tahun 2021 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 51 Tahun 2018 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru pada Taman Kanak-kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, dan Sekolah Menengah Kejuruan.
Rukajat, A. (2018). Pendekatan penelitian kuantitatif: Quantitative research approach. Deepublish.
Safarah, A. A., & Wibowo, U. B. (2018). Program zonasi di sekolah dasar sebagai upaya pemerataan kualitas pendidikan di Indonesia. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 21(2), 206-213. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n2i6
Slameto. (2010). Belajar dan faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2022). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Thoha, M. (2020). Perilaku organisasi: Konsep dasar dan aplikasinya. Jakarta: PT Raja Grafinfo Persada.
Ula, D. M., & Lestari, I. (2019). Imbas sistem zonasi bagi sekolah favorit dan masyarakat. Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran 2019, 195–201.
Ulfah, A., et al. (2016). Efektivitas penerimaan peserta didik baru (PPDB) melalui sistem penerimaan peserta didik online. Diakses pada http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php.
Wahyuni, D. (2018). Pro kontra sistem zonasi penerimaan peserta didik tahun ajaran 2018/2017, 10(14), 13–18.
Walgito, B. (2010). Pengantar psikologi umum. Yogyakarta: CV Andi Offset.
Walgito, B. (2015). Pengantar psikologi umum. Yogyakarta: CV Andi Offset.