Evaluasi Kinerja Pelayanan Publik Di Kantor Kelurahan Ngronggo Kota Kediri

Authors

  • Muhamad Ansori Universitas Kadiri

DOI:

https://doi.org/10.56444/psgj.v6i1.2464

Abstract

Public service is a fundamental aspect of government to fulfil the needs of the community in a fair, efficient, and quality manner. This study aims to evaluate the performance of public services in Kelurahan Ngronggo, Kediri City, based on relevant service indicators. The research used a descriptive qualitative approach with primary data from interviews and observations, and secondary data from official reports. The results showed that the quality of service in 2023 was in the good category with an IKM value of 86.54, but decreased compared to 2022 which reached 91.31 (very good). This decline was caused by limited technological infrastructure, lack of employee training, uneven distribution of tasks, and complicated administrative procedures. To address these issues, the recommended strategic measures include technological updates, regular training, digitisation of the service system, increased cooperation between employees, and simplification of administrative procedures. With the implementation of these strategies, it is expected that the quality of public services in Kelurahan Ngronggo can improve, fulfil community expectations, and build public trust in the government.

References

Agustina, N., Enggok, M. S., & Herman, M. (2021). Kualitas pelayanan kesehatan di Puskesmas Pemurus Dalam Kota Banjarmasin. Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjar.

Anita, W., & Nurcahyanto, H. (2016). Analisis kualitas pelayanan publik di Badan Lingkungan Hidup Kota Semarang. Journal of Public Policy and Management Review, 5(1), 248–259.

Asmara, A. P. (2017). Pengaruh turnover intention terhadap kinerja karyawan di Rumah Sakit Bedah Surabaya. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 5(2), 123–129.

Asteriniah, F. (2021). Evaluasi kinerja tenaga honorer dalam meningkatkan kualitas pelayanan pada Dinas Kepemudaan, Olahraga, dan Pariwisata Kabupaten Banyuasin. Jurnal Pemerintahan Dan Politik, 6(1).

Bappeda Kota Kediri. (2023). Indeks Kepuasan Masyarakat (IKM) Kota Kediri 2023.

Hardiyansyah, H. (2018). Kualitas pelayanan publik: Konsep, dimensi, indikator dan implementasinya. Gava Media.

Miles, M. B., Huberman, A., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Sage Publication.

Mulyadi. (2015). Perilaku organisasi dan kepemimpinan pelayanan. Alfabeta.

Nasution, M. A. (2020). Pengawasan anggota Dewan Perwakilan Rakyat Daerah (DPRD) dalam penataan reklame di Kota Medan (Studi pada Komisi IV DPRD Kota Medan).

Nathaniel, R. (2022). Manajemen sumber daya manusia (1st ed.). Uwais Inspirasi Indonesia.

Nurdin, I. (2019). Kualitas pelayanan publik: Perilaku aparatur dan komunikasi birokrasi dalam pelayanan publik. Media Sahabat Cendekia.

Nurlia, N. (2018). Strategi pelayanan dengan konsep service excellent. Meraja Journal, 1(2), 17–30.

Podungge, R. (2021). Pengaruh disiplin dan pelatihan terhadap kinerja pegawai di Kantor Camat Paguyaman Kabupaten Boalemo. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 4(2), 187–190.

Prissando, F. A. (2021). Pelayanan publik di Badan Penanggulangan Bencana Daerah Kota Kediri: Strategi posko siaga penanganan penyebaran Covid-19. Jurnal Mediasosian: Jurnal Ilmu Sosial Dan Administrasi Negara, 5(2), 214–226.

Prissando, F. A., Fachruddin, I., Susanto, D., & Mashuri, M. (2022). Implementasi standar pelayanan program SAKTI di Kelurahan Bujel Kota Kediri. Governance, JKMP (Governance, Jurnal Kebijakan & Manajemen Publik), 12(2), 115–123.

Saihudin, H. (2019). Manajemen sumber daya manusia. Uwais Inspirasi Indonesia.

Salsabila Firdausy, & Ummu Nur Hanifah. (2018). Permasalahan manajemen kinerja di Indonesia dan upaya Kementerian PANRB untuk mengatasinya. Deputi Bidang Reformasi Birokrasi Akuntabilitas Aparatur dan Pengawasan.

Siagian, A. O., Martiwi, R., & Indra, N. (2020). Kemajuan pemasaran produk dalam memanfaatkan media sosial di era digital. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(3), 44.

Silfiah, R. I., & Nabila, A. (2021). Kualitas pelayanan publik di Kantor Kelurahan Ledug Kecamatan Prigen Kabupaten Pasuruan. Jurnal Aplikasi Dan Inovasi Ipteks Soliditas, 4(1), 43–52.

Supriyadi, S. T. P., & Zaharuddin, S. E. (2023). Evaluasi kinerja organisasi. Manajemen & Evaluasi Kinerja Organisasi: Implementasi pada Pendidikan Anak Usia Dini, 1.

Suryani, N. K., Sugianingrat, I. A. P. W., & Laksemini, K. D. I. S. (2020). Kinerja sumber daya manusia: Teori, aplikasi dan penelitian. Nilacakra.

Uno, H. B., & Lamatenggo, N. S. E. (2022). Teori kinerja dan pengukurannya. Bumi Aksara.

Wardhana, A. (2022). Manajemen kinerja (Konsep, teori dan penerapannya). Media Sains Indonesia.

Wibowo. (2016). Manajemen kinerja (5th ed.). Rajawali Pers.

Downloads

Published

2025-01-21

How to Cite

Muhamad Ansori. (2025). Evaluasi Kinerja Pelayanan Publik Di Kantor Kelurahan Ngronggo Kota Kediri. Public Service and Governance Journal, 6(1), 213–238. https://doi.org/10.56444/psgj.v6i1.2464