Digitalisasi Komunikasi : Dinamika Teori dan Transformasi di Era Digital

Authors

  • Safutra Rantona Universitas Komputer Indonesia
  • Olih Solihin Universitas Komputer Indonesia
  • Ahmad Zakki Abdullah Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.56444/mia.v21i1.2162

Keywords:

communication, digitalization, theory, culture

Abstract

The transformation of media and communication in the digital era has reshaped how people interact, share information, and build social relationships. The digitalization of communication not only introduces new platforms such as social media and the internet of things (IoT) but also impacts communication culture and social relationship patterns within society. This study aims to examine the dynamics of communication theory in the context of digitalization, understand how these concepts adapt, and explain their impact on social and cultural life. The research method used is a literature review, analyzing internationally indexed journals, along with relevant national journals. The findings indicate that digitalization encourages faster interactions and wider access to information but also presents challenges, such as discrepancies between online and real identities and the erosion of local cultural values. In conclusion, a critical understanding of the dynamics of communication theory in the digital era is essential to harness this transformation positively without overlooking existing social and cultural values.

References

Alamsyah, I. L., Aulya, N., & Satriya, S. H. (2024). Transformasi media dan dinamika komunikasi dalam era digital: Tantangan dan peluang ilmu komunikasi. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(3), 168–181.

Alif, M., & Solihin, O. (2023). Kajian tinjauan literatur dalam penelitian sosial. Jurnal Signal, 10(2), 277–297.

Armaya, A. A., Yasmin, A. S., Agustina, D., & Nurbaiti, N. (2023). Pemanfaatan media sosial sebagai sarana pengembangan komunitas virtual. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11).

Carr, C. T. (2020). CMC is dead, long live CMC!: Situating computer-mediated communication scholarship beyond the digital age. Journal of Computer-Mediated Communication, 25(1), 9–22.

Erlangga, H., & Sos, S. (2020). The challenges of organizational communication in the digital era.

Fadilla, N. (2020). Kesenjangan digital di era revolusi industri 4.0 dan hubungannya dengan perpustakaan sebagai penyedia informasi. Libria, 12(1), 1–14.

Fahmi, R. F. (2022). Strategi komunikasi Badan Kepegawaian dan Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam digitalisasi pelayanan kenaikan pangkat pegawai negeri sipil. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 5(1), 63–100.

Habibah, A. F. (2021). Era masyarakat informasi sebagai dampak media baru. Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Bisnis, 3(2), 350–363.

Hartanti, L. E. P. (2018). Komunikasi orang muda di sosial media sebagai influencer. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 17(2), 152–162.

Hilaliyah, Z., & Hendrastomo, G. (2021). Fenomena K-Pop sebagai konsumsi budaya populer di kalangan santriwati di Pondok Pesantren Al Barokah Yogyakarta. E-Societas: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 10(2).

Mouha, R. A. R. A. (2021). Internet of things (IoT). Journal of Data Analysis and Information Processing, 9(02), 77.

Nuryanto, H. (2012). Sejarah perkembangan teknologi informasi dan komunikasi. PT Balai Pustaka (Persero).

Purnomo, M., Maulina, E., Wicaksono, A. R., & Rizal, M. (2021). Adopsi teknologi Internet of Things pada startup industri F&B. Techno. Com, 20(3), 342–351.

Rinidji, A. P., & Hidayat, D. (2024). Perubahan perilaku masyarakat dalam menghadapi transformasi digital dalam penyiaran televisi (Studi kasus mengenai kebiasaan baru masyarakat di Desa Cingcin dalam menyikapi digitalisasi penyiaran televisi). Professional: Jurnal Komunikasi dan Administrasi Publik, 11(1), 167–176.

Ritonga, E. Y. (2018). Teori agenda setting dalam ilmu komunikasi. Jurnal Simbolika: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 32–41.

Solihin, O., Ruli, M., & Siregar, B. (2023). Transformasi budaya digital: Interaksi komunikasi interpersonal penjual dan pembeli. Perkembangan teknologi internet melahirkan masyarakat digital. Budaya Digital, 29, 1–8.

Solihin, O. (2021). Implementasi big data pada sosial media sebagai strategi komunikasi krisis pemerintah. Jurnal Common, 5(1), 56–66.

Sujatmiko, A., & Setiawan, H. (2022). Efek kualitas pelayanan terhadap citra Gojek pada mahasiswa Universitas Islam Riau. Journal of Communication Management and Organization, 1(01), 40–51.

Sukendro, G. G. (2020). Digitalisasi komunikasi dan analog zaman. In Digitalisasi dan humanisme dalam ekonomi kreatif (p. 144).

Utami, A. H. (2021). Media baru dan anak muda: Perubahan bentuk media dalam interaksi keluarga. *Jurnal Perpustakaan Universitas Airlangga

Downloads

Published

2024-04-30

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.