Strategi Pengembangan Usaha Dengan Analisis Swot Pada Home Industry Pucuk Bambu

Penelitian Kasus UD Bambu Jaya Mandiri Kecamatan Ngoro Kabupaten Jombang

Authors

  • Siti Nur Qomariah Universitas KH Wahab Hasbullah
  • Novi Herawati Universitas KH Wahab Hasbullah

DOI:

https://doi.org/10.56444/transformasi.v3i1.1449

Keywords:

Home Industry, SWOT Analysis, IFAS, EFAS, Matrik Grand Strategy

Abstract

This research aims to dissect the Business Development Strategy at UD Bambu Jaya Mandiri, a Home Industry focused on producing Bamboo Shoots, applying SWOT analysis, EFAS, IFAS, and Grand Strategy Matrix. Sample determination was carried out using the purposive method. This study relies on collecting primary data through direct observation and dialogue with the owners and employees of UD Bambu Jaya Mandiri and local officials of Ngoro Jombang Village, as well as secondary data obtained from existing references. To establish a business development strategy in the Bamboo Shoot Home Industry, internal factors with IFAS and external factors are evaluated using EFAS, accompanied by SWOT matrix analysis and Grand Strategy Matrix. Based on the SWOT analysis that examines internal and external factors, the Bamboo Shoot home industry is placed in quadrant 1. This indicates a very advantageous strategic position oriented towards an aggressive growth strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adjie Pratomo Amri, Penelitian yang berjudul “Strategi Pengembangan Usaha Pada Mie Level Medan. (Medan UIN SU 2016)

Alim, A. (2020). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju. GROWTH jurnal ilmiah ekonomi pembangunan, 1(2), 157-172.

Ariani, N. W. D., & Suresmiathi, A. A. A. (2013). Pengaruh Kualitas Tenaga Kerja, Bantuan Modal Usaha dan Teknologi terhadap Produktivitas Kerja Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Jimbaran. E-Jurnal EP Unud, 2(2), 102-107.

Beu, N. S., Moniharapon, S., & Samadi, R. L. (2021). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Terhadap Penjualan Ikan Kering Pada UMKM Toko 48 Pasar Bersehati Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 9(3), 1530-1538.

Bilung, S. (2016). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Sepeda Motor Honda Pada CV Semoga Jaya Di Area Muara Wahau Kabupaten Kutai Timur. Ejurnal Administrasi Bisnis, 116-127.

Creswell, John W, 2014, Penelitian Kualitatif & Desain Riset, Yogyakarta, Pustaka Pelajar

David, Fred, R. (2011). Strategic Managemen Manajemen Strategi Konsep, Edisi 12, Salemba Empat, Jakarta.

Febby, J. (2022). Analisis Pengembangan Industri Pengolahan Ikan Asin Terhadap Perekonomian Masyarakat Perspektif Ekonomi Islam (Penelitian pada Pulau Pasaran, Teluk Betung Timur, Bandar Lampung) (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG)

Freddy Rangkuti(2006), Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis, Gramedia Pustaka, Jakarta ga, L. R., Siregar, H., & Siregar, A. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Sembako Minyak Goreng Pada Usaha Dagang Jaya Karya Siborongborong. Jurnal Darma Agung, 30(3), 470-491.

Ginting, R. S. (2022). Kerajinan Tangan Dengan Pemanfaatan Bambu Untuk Meningkatkan Penghasilan Masyarakat. Pubarama: Jurnal Publikasi Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(4).

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Strategi Pengembangan Usaha Dengan Analisis Swot Pada Home Industry Pucuk Bambu: Penelitian Kasus UD Bambu Jaya Mandiri Kecamatan Ngoro Kabupaten Jombang. (2024). Transformasi: Journal of Economics and Business Management, 3(1), 123-132. https://doi.org/10.56444/transformasi.v3i1.1449

Similar Articles

21-30 of 110

You may also start an advanced similarity search for this article.