Upaya Peningkatan Literasi Dengan Pengadaan Pojok Baca Dan Bimbingan Belajar Pada Siswa Di SDN Karang Asih 02

Authors

  • Muhammad Rayhan Diza Universitas Islam 45

DOI:

https://doi.org/10.56444/perigel.v2i3.1068

Keywords:

Tutoring, Literacy, Reading Corner

Abstract

This research addresses the issue of low literacy among students at SDN Karang Asih 02 by implementing the "Pojok Baca dan Bimbingan Belajar". Through methods of observation, analysis, and coordination with the school, along with book donation activities, this program successfully increased students' interest in reading and their literacy skills. Evaluation results indicate that students became more enthusiastic about reading, reducing negative stigmas associated with reading activities, and achieving a significant improvement in reading abilities. The findings demonstrate that this strategy is effective in enhancing student literacy and contributes positively to building a stronger reading culture within the school.

References

Abdullah, D. (2016). Bimbingan Belajar Bagi Siswa Berkesulitan Membaca. Jurnal Suloh, 1(1).

Aswat, H., & Nurmaya G, A. L. (2019). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Kelas Terhadap

Eksistensi Dayabaca Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 70–78

Akbar, A. (2017). Membudayakan Literasi Dengan Program 6M Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 42

Hall, R. T., Jensen, R. R., & McLean, D. D. (2013). Learning in the Geoscience classroom: Q-Methodology, learning styles, and individual preferences. Journal of Geoscience Education, 61(1), 120-128.

Hartatik, F. S & Mistianah. (2022). Pojok Baca dalam Meningkatkan Budaya Literasi Siswa dalam Program Kampus Mengajar di SMP Negeri 3 Satu Atap Karang ploso Malang. Anfatama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(3).

Husna, Z. (2020). Pemanfaatan Pojok Baca Kelas Dalam Peningkatan Gerakan Literasi Sekolah. Ecodunamika, 3(2).

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6 (1), 916–924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2041.

Tim Program Kampus Mengajar. (2022). Buku Saku Mahasiswa Program Kampus Mengajar Angkatan 4 tahun 2022. Program Kampus Mengajar, Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan Riset, dan Teknologi. Edisi Juli., 1-37.

Yuliani, W. (2018). Penelitian Metode Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. E-Journal. Stkipsiliwangi. Ac. Id/, 2, 9.

Downloads

Published

2023-09-29

How to Cite

Muhammad Rayhan Diza. (2023). Upaya Peningkatan Literasi Dengan Pengadaan Pojok Baca Dan Bimbingan Belajar Pada Siswa Di SDN Karang Asih 02. Perigel: Jurnal Penyuluhan Masyarakat Indonesia, 2(3), 54–62. https://doi.org/10.56444/perigel.v2i3.1068